Het onderwijs anno 2020-2021 was een ware achtbaan met de meest ongewone bochten. Iedereen kreeg een gratis ticket voor een rit in deze fameuze achtbaan: de scholen, leerlingen, leerkrachten en ouders… Zo kunnen we het onderwijs momenteel beschrijven. Niemand kan ontkennen dat het onderwijs heel turbulent is gestart. Tal van scholen hebben verschillende vormen van onderwijs.

Momenteel volgen leerlingen van het basisonderwijs en de 1e graad van het secundair onderwijs lessen op school. De leerlingen van de 2de en 3de graad secundair volgen gedeeltelijk lessen op afstand.

Één week voor de krokusvakantie is er een afkoelingsweek ingevoerd door de overheid en hebben alle leerlingen die week de lessen vanop afstand gevolgd. Voor de eerstegraadsleerlingen van het secundair onderwijs, was dit een hele aanpassing. Het was de eerste keer dat ze onderwijs van op afstand kregen.

Hoe hebben leerlingen en leerkrachten de afkoelingsweek doorgebracht? Wat zijn hun positieve en negatieve ervaringen?

Leerlingen van de 1e graad van het secundair onderwijs geven aan dat er zeker wel positieve factoren zijn. Ze kunnen op eigen tempo werken aan hun opdrachten en hierdoor kunnen ze vaak de opdrachten sneller afwerken. Ook het gemak dat ze zich niet moeten klaarmaken en zich niet moeten verplaatsen om naar school te gaan, vinden ze aangenaam. “In je pyjama’s de lessen volgen is best heel leuk”, geeft een leerling aan. Een ander pluspunt is dat er thuis geen mondmasker gedragen moet worden, wat een hele verademing is voor de leerlingen.

Langs de andere kant vereist afstandsonderwijs veel meer discipline en organisatie. De leerling moet zich tijdens het opgegeven lesuur ook effectief met die les bezig houden en alle taken die de leerkracht geeft uitvoeren. Als dit niet gebeurt ontstaat er al snel een opeenstapeling van opdrachten en komt de leerling in tijdsnood voor het inleveren van de taken. In afstandsonderwijs is een goede internetverbinding thuis heel belangrijk. Dat is helaas niet altijd vanzelfsprekend voor iedereen. Vooral als er in een gezin meerdere leerlingen zijn en daarbovenop ook ouders van thuis uit werken, kan dit problemen geven. Dit is een scenario dat zich bij vele gezinnen momenteel voordoet. Hebben leerlingen wel voldoende ruimte thuis om ongestoord te kunnen werken of moeten ze een kamer delen met meerdere personen terwijl ze afstandsonderwijs volgen?  Hebben ze een eigen laptop of computer ter beschikking? Al deze aspecten spelen zeker mee in het slagen van afstandsonderwijs. Gelukkig bestond er de mogelijkheid om een laptop te lenen van de school als de leerling geen laptop of pc ter beschikking had. Deze regeling heeft veel leerlingen uit de nood geholpen.

Natuurlijk zijn er ook voor leerkrachten een aantal moeilijkheden. Als leerkracht moet je ervoor zorgen dat alle leerlingen mee zijn in je verhaal, dat ze allemaal de leerstof begrijpen. Via afstandsonderwijs heb je hier minder goed zicht en minder vat op, maar door de korte duur van de afkoelingsweek is een eventuele achterstand gelukkig snel ingehaald. Veel leerkrachten vinden deze manier van lesgeven onpersoonlijk. Voor de klas staan en lesgeven geeft altijd meer voldoening, omdat je een persoonlijk contact hebt met de leerlingen en makkelijker met hen in interactie kan gaan. Een ander probleem dat leerkrachten hebben opgemerkt was dat sommige leerlingen de afkoelingsweek als vakantie hebben opgevat en de week in hun vakantieverblijf hebben doorgebracht. Het was opvallend dat veel van deze leerlingen hun taken niet naar behoren of op tijd afwerkten. Dit soort scenario’s zorgen uiteraard voor stress zowel bij de leerling als de leerkracht die de hele klas op één niveau tracht te houden.

Al bij al mogen we wel zeggen dat het een geslaagde week was, maar hopelijk hoeven we dit niet meer te herhalen.

Sevgi Koç – Leerkracht 1ste graad Secundair Onderwijs